|
|
|
Tweet |
|
|
|
Az idősebbek még jól emlékezhetnek az ötvenes évek blőd reklámszövegére: cipőt a cipőboltból! Egy ilyen, eddig az alapigazságnak tűnő állítást fordít napjainkban a feje tetejére az ország két legnagyobb, éppen most egyesülő könyvkereskedő cége, amelyeknek reklámja akár ez is lehetne: „Könyvet bárhonnan, csak könyvesboltból ne!” Mit jelent mindez, milyen hatása van a kis vidéki könyvesboltokra, miért éri meg a jövőben is bemenni a könyvesboltba? Erről beszélgettünk Varga Gyulánéval, aki immár több mint harminc éve Veresegyház könyvkereskedője, a Vargabetű könyvesbolt vezetője.
Az ország két vezető könyvterjesztő cégének egybeolvadása hogyan érinti a kisebb könyvesboltokat? Maga az egyesülés kevésbé érinti a kisebb boltokat, ezzel egy időben azonban olyan intézkedést is hoztak, ami világossá teszi: egyre inkább arra törekszenek, hogy az eddig is vezető pozíciójukat a többiek teljes kiszorításáig szeretnék növelni. Eddig – sok más vidéki könyvesbolttal együtt – mi is átvételi pontja voltunk az egyik nagy cégnek. Az új stratégia szerint az interneten megrendelt könyveket már csak benzinkutakon, kijelölt postákon és hírlapüzletekben lehet átvenni – könyvesboltban még véletlenül sem. Ezentúl tehát már nem partnerekként, hanem versenytársakként tekintenek ránk. Ezzel ugyanakkor az ő vevőik is elveszítik annak lehetőségét, hogy a könyvekhez értő, a kínálatot jól ismerő szakemberektől kapjanak személyes eligazítást, ajánlásokat.
Az internet ma már mindennapi életünk része. Nem lehet, hogy a mai vásárlónak már nincs is szüksége erre a személyes kapcsolatra? Az internet óriási szerepet játszik az élet szinte minden területén, ez alól a könyvkereskedelem sem kivétel. De a könyvszerető emberek túlnyomó része az internetes keresés helyett időnként ma is szívesen böngészi a valódi könyvespolcokat, ahol a kezébe is veheti az érdeklődését felkeltő kiadványokat. Ugyanúgy, ahogy a táblagépek és az e-bookok korában is következetesen vásárol inkább papírra nyomtatott könyvet, amit kézbe foghat, lapozhat, miközben érezheti a papír illatát is.
Mégis egyre több vásárlót hódítanak el a nagy internetes hálózatok. Mit tehet ebben a helyzetben egy kis helyi bolt? Rövidesen mi is hozzákezdünk saját webáruházunk kialakításához, ahol a kereskedelemben kapható könyveket kedvezményesen árusítjuk. De ennél is fontosabb, hogy a veresi vevőinknek, akik legtöbbször jó személyes ismerőseink is, igyekszünk olyan plusz szolgáltatásokat kínálni, amelyeket ők is nagyra értékelnek. A városban elsőként működtetünk sikeresen antikváriumot. Folytatjuk a pár éve bevezetett törzsvásárlói rendszerünket, amelynek keretében a nagyoknál elérhető kedvezménnyel kaphatók a nálunk megrendelt könyvek is. Optimista vagyok, mert a könyvesboltban töltött harminchárom év alatt megbizonyosodtam arról, hogy az itteni lakosok örömmel használják ki, hogy a városukban működik könyvesbolt. A hosszú távú jövőnk is főleg az ő szimpátiájuktól függ. Attól, hogy fontosnak érzik-e, hogy majd a gyerekeiknek is lesz hová betérni a Fő téren könyveket böngészni. Ahol a keresett kiadványon kívül őket is jó szóval és mosollyal fogjuk majd várni. |
|
|
|